سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دارایی با هزینه کردن کاهش می یابد و دانش با دهش فزونی می گیرد . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: چهارشنبه 103 خرداد 2

مچ درد ( سندرم تونل کارپال )

پیشرفتهای امروزی اگر چه در زمینه های گوناگون باعث افزایش بهرة انسان از زندگی شده است ولی خصوصیات و حتی خطرات خاص خود را نیز دارد که بی توجهی به آنها می تواند برای انسان امروزی گران تمام شود. یکی از این مسائل ، تاثیرات مثبت و البته منفی فناوری اطلاعات بر جنبه های گوناگون زندگی بشری است که یکی از آنها مورد زیر می باشد.

به نکاتی درباره ی سندرم تونل کارپال  )    فشار به عصب میانی دست ) توجه کنید  :

  1 )    خواب   رفتن   و گزگز انگشتان دست که اکثرا با درد همراه است، از علائم اصلی   این بیماری است  .

2 )  میزان بروز این بیماری در خانم‌ها بیشتر از آقایان است ( حدود 6 درصد در خانم‌ها و حدود 6/0 درصد در آقایان ) و خانم‌ها در سنین 30 تا 60 سال بیشتر با این مشکل مواجه‌اند.

3 ) در اوایل بیماری و یا در صورت خفیف بودن آن، این علایم فقط در هنگام استراحت یا خواب ایجاد می‌شوند، اما وقتی بیماری شدیدتر شد، علایم ذکر شده دایمی می‌شوند.

علائمی همچون افتادن اجسام از دست بیمار، از دست دادن مهارت انگشتان، ضعف و لاغری در برخی عضلات دست، به مرور با شدت یافتن بیماری ظاهر می‌شوند

4 ) عوامل زمینه‌ساز این سندرم متفاوت‌اند. شکل و ساختار ( آناتومی ) مچ دست در برخی افراد آنها را مستعد ابتلا به این مشکل می‌کند.

انجام کارهای تکراری ( مانند : تایپ کردن ) ، دیابت، کم‌کاری تیروئید ، برخی بیماری‌های متابولیک و حتی بارداری می‌توانند از عوامل زمینه‌ساز باشند.

5 ) اگر علایم فوق را دارید، حتما برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

با گرفتن یک نوار عصب و عضله و انجام چند معاینه ی ساده، این مشکل تشخیص داده می‌شود و اگر در مراحل اولیه درگیری عصب میانی دست باشید، تنها با بستن مچ بند و استفاده از فیزیوتراپی یا لیزر و گاهی با تزریق موضعی، مشکل شما حل خواهد شد.

6 )  درمان‌های دارویی و تکنیک های خاص ورزشی نیز برای درمان کمک‌ کننده‌اند. در موارد شدیدتر که بیمار به درمان طبی جواب نمی‌دهد، نیاز به عمل جراحی است که این عمل نسبتاً ساده، برای باز کردن تونل و آزادسازی عصب انجام می‌شود.

7 ) )  خانم‌های بارداری که علایم یاد شده را دارند، با اینکه معمولا پس از بارداری مشکل‌شان کاهش پیدا می‌کند، ولی گاهی اوقات، این مساله ادامه دار خواهد شد. لذا خانم‌های باردار نیز مانند دیگر خانم‌ها، نیازمند پیگیری و درمان هستند. حتی در طول بارداری می‌توان با درمان به موقع و تزریق موضعی، به بیمار کمک کرد

8 ) گمان نکنید هر کسی که دستش خواب می‌رود، لزوما به این بیماری مبتلاست، زیرا خواب رفتن دست علل دیگری نیز دارد، مثلا آسیب عصب‌های دیگر دست یا درگیری عصب در ناحیه ساعد، بازو، شانه و یا حتی گردن می‌تواند چنین علایمی را بروز دهد. گاهی وجود مشکلاتی در مغز و نخاع، علایمی این گونه را ایجاد می‌کند.

بنابراین مراجعه به پزشک برای تشخیص دقیق بیماری الزامی است

 

دکتر داریوش الیاس‌پور - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

                                                                                                           عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


 نوشته شده توسط مجید کمالو در یکشنبه 90/3/29 و ساعت 3:47 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 68
مجموع بازدیدها: 242102
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه