کمالو مجید
یوسف کنعانیم روی چو ماهم گواست
هیچ کس از آفتاب خط و گواهان نخواست
سرو بلندم تو را راست نشانی دهم
راستتر از سروقد نیست نشانی راست
هست گواه قمر چستی و خوبی و فر
شعشعه اختران خط و گواه سماست
ای گل و گلزارها کیست گواه شما
بوی که در مغزهاست رنگ که در چشم هاست
عقل اگر قاضیست کو خط و منشور او
دیدن پایان کار صبر و وقار و وفاست
عشق اگر محرم است چیست نشان حرم
آنک بجز روی دوست در نظر او فناست
عالم دون روسپیست چیست نشانی آن
آنک حریفیش پیش و آن دگرش در قفاست
چونک به راهش کند آن به برش درکشد
بوسه او نه از وفاست خلعت او نه از عطاست
چیست نشانی آنک هست جهانی دگر
نو شدن حال ها رفتن این کهنه هاست
روز نو و شام نو باغ نو و دام نو
هر نفس اندیشه نو نوخوشی و نوغناست
نو ز کجا می رسد کهنه کجا می رود
گر نه ورای نظر عالم بی منتهاست
عالم چون آب جوست بسته نماید ولیک
می رود و می رسد نو نو این از کجاست
خامش و دیگر مگو آنک سخن بایدش
اصل سخن گو بجو اصل سخن شاه ماست
شاه شهی بخش جان مفخر تبریزیان
آنک در اسرار عشق همنفس مصطفاست
جانا، دلم ز درد فراق تو کم نسوخت | آخر چه شد، که هیچ دلت بر دلم نسوخت؟ | |
نزد تو نامهای ننوشتم، که سوز دل | صد بار نامه در کف من با قلم نسوخت | |
بر من گذر نکرد شبی، کاشتیاق تو | جان مرا به آتش ده گونه غم نسوخت | |
در روزگار حسن تو یک دل نشان که داد؟ | کو لحظه لحظه خون نشد و دم بدم نسوخت؟ | |
یک دم به نور روی تو چشمم نگه نکرد | کندر میان آن همه باران و نم نسوخت | |
شمع رخ تو از نظر من نشد نهان | تا رخت عقل و خرمن صبرم به هم نسوخت | |
گفتی : در آتش غم خود سوختم ترا | خود آتش غم تو کرا، ای صنم، نسوخت؟ | |
کو در جهان دلی، که نگشت از غم تو زار؟ | یا سینهای، کزان سر زلف به خم نسوخت؟ | |
صد پی بر آتش ستمت سوخت اوحدی | ویدون گمان بری تو که او را ستم نسوخت |
از وحی خداوند به داوود است که فرمود: ای داوود! اگر آنان که از من رویگردان شده اند، می دانستند که چگونه در انتظارشان هستم و چه مهری نسبت به آنان دارم و چقدر مشتاقم که معصیتشان را ترک کنند، از اشتیاق من می مردند و در راه محبتم، بند از بندشان جدا می شد.
ای داوود! این اراده من است درباره کسانی که از من رویگردان شده اند. پس اراده ام درباره روی آورندگان به من چگونه است؟
ای داوود! بیشترین نیاز بنده به من هنگامی است که از من احساس بی نیازی کند. بیشترین مهربانی من به بنده، هنگامی است از من رویگردان شود و بیشتر ارجمندی بنده ام نزد من، هنگامی است که به سوی من باز گردد....